Koska Vuodatuksen etusivu ei toiminut, lakkasin kirjoittamasta tänne, koska kukaan ei huomaisi kirjoittaneeni. Nyt homma tuntuu taas toimivan - ehkä. Olisin iloinen pienestäkin kommentista, jossa lukija kertoisi huomanneensa Vuodatuksen etusivulla ja voineensa lukea blogini.

Tässä aivan lyhyt koeblogi (pikemminkin muistiinpano tulevaa pitempää kirjoitusta varten) lähinnä testatakseni ilmestyykö se Vuodatuksen etusivulle.

 ---

Nyt on kohuttu siitä hallituksen pahuudesta, että suurituloisten tuloveroja vähennetään.  Jotkut jopa väittävät, että "suurituloisille annetaan". 

No, vähentäminen on eri asia kuin antaminen. Jos otan kukkarostasi tänään 100 euroa ja huomenna vain 50, en ole antanut sinulle mitään vaan varastanut vähemmän. 

Verotusko varkautta? En väitä näin, sillä verotus on yhteisesti sovittu asia - vaikka joku voisi sitäkin väittää enemmistön diktatuuriksi ja varkaudeksi.

Toinen huomautus kuitenkin tästä verotuskeskstelusta, tai oikeastaan sen filosofisesta pohjasta. Onko henkilön ansaitsema raha hänen omaansa, omasta työstään saamaa palkkiota vai onko se lähtökohtaisesti valtion, eli siis verottajan, omaisuutta?  Useimmat kai vastaisivat, että kyllä se on työntekijän omaa rahaa, sitä vain verotetaan, kuten sanoin, yhteisestä sopimuksesta. Tämänkin takia suurituloiselle ei "anneta" mitään vaan vaaditaan osallistumaan yhteisiin kuluihin pienemmällä panoksella - mutta edelleen omilla rahoillaan. Suurituloinen antaa, valtio ottaa pakolla.