Sunnuntain pikainen lehdistökatsaus.

Laatulehdeksi itsensä luokitteleva Helsingin Sanomat otsikoi tänään raporttinsa asuntomessuilta: Harva ehkä arvasi, että nämä 1970-luvun sisustushitit palaavat.

Klikkausjournalismi alkaa olla arkipäivää. Lukija houkutellaan eteenpäin tekemällä milloin mistäkin asiasta suuri salaisuus, joka paljastuu vasta, jos lukija klikkaa jutun näkyviin. Tämä Hesarin otsikko oli juuri tätä kategoriaa. Ei ole mikään suuri sensaatiopaljastus kertoa jonkin sisustustrendin yksityiskohdista, mutta sellainen oli nyt toimituksessa tehtailtu ikään kuin messuista kiinnostuneita ei muuten saataisi lukemaan artikkelia.

En lukenut juttua, mutta minulle on yhdentekevää mitä klikkaukseni toisella puolella olisi kerrottu.  Mielenkiintoni olisi ehkä herännyt, jos olisi salaisuuden sijasta kerrott mitä jutussa olisi ollut odotettavissa.

Aikanaan kesti jonkin verran ennen kuin opin uuden tavan. En koskaan klikkaa artikkelia esiin, jos otsikko on klikkausjournalismityyppiä. Piste.

 

Otsikossa oli toinenkin epämiellyttävä ominaisuus. Harva ehkä arvasi. Siinä on kolme sanaa peräkkäin, jotka yksi toisensa jälkeen pudottavat pohjaa jutun perustalta. Tiedonvälitys ei laatulehdessä saa olla perusteiltaan sellaista, että puhutaan ehkä-sanoilla ja oletetaan jonkin lukijajoukon arvanneen tai ei-arvanneen jotain. Haluamme faktaa, tietoja, asiaa. Eikä jutun todellinen otsikko voi olla "harva ehkä arvasi" vaan jotain todellista.

Pelkkää puuta heinää koko otsikko. Miten olisi ollut vaikka tällainen (no nyt jo luin artikkelin): 70-luvun mäntypaneelikatot vahvasti esillä asuntomessuilla.

Ei kiitos laatulehtiin tällaista otsikkojournalismia. No, sainpa varastooni uuden sanan: "harvaehkäarvasi -journalismi".

iltalehti.jpg